traject

We maken boekvoorstellingen

Het project

Het project is gemaakt voor de hele school. Jullie kunnen je met behulp van dit project onderdompelen in theater ontdekken, theater maken en theater beleven. 

De groepen 1 tot en met 4 zullen een totaaltheater workshop krijgen. Tessa komt in de klas en zal de leerlingen meenemen in de wereld van Totaaltheater. We werken aan onze stem, we zullen samen bewegen en spelen toneel. 

Daarnaast ontvangen jullie het "Doosje vol situaties" waarmee je in de klas zelfstandig bezig kunt met het verzinnen van fantasieverhalen. Juist het prikkelen van de fantasie is een geweldige basis voor het beleven van theater. 

Daarnaast zullen de groepen 1 tot en met 4 een hele bijzondere boekvoorstelling bijwonen.

De voorstellingen worden door de leerlingen met behulp van de leerkracht, het stappenplan en Tessa ontwikkeld door de groepen 5 tot en met 8. ( elke groep maakt zijn eigen voorstelling) let op lieve leerkrachten, het moet een voorstelling DOOR kinderen VOOR kinderen worden. Jullie hoeven alleen te coachen. Laat de ideeën uit de groep komen. We streven niet naar perfectie, we streven naar passie en bezieling! 


De groepen 5 tot en met 8 zullen door de praktijk voor dans, stem en spel worden meegenomen bij het ontwerpen van een boekvoorstelling. 

Dit gebeurt met behulp van de volgende route:

Boekvoorstelling routeplanner

  • Bestemming 1: Tessa komt persoonlijk langs . Jullie ontvangen een boek ( of kiezen zelf een boek). Daarnaast ontvangen jullie het gave stappenplan "maak je eigen boekvoorstelling" jullie kunnen direct beginnen met stap 1. Plan de andere 14 stappen zelf in. Let op de ene stap duurt 5 minuten, de andere stap kan wel 45 minuten duren. 
  • Tussenstop 2: Tessa komt digitaal in de klas. Jullie kijken het onderstaande filmpje "werken aan expressieve vaardigheden." ( dit mag je gedurende het traject zelf inplannen, kan aan het begin maar ook aan het eind van het traject) Je kunt het filmpje in 1 keer bekijken maar ook in delen) 
  • Tussenstop 3:  Alle groepen mogen zelfstandig werken met het lesmateriaal/spel "Het doosje vol situaties" . De leerlingen werken hiermee aan het prikkelen van de fantasie. Durven, spelen, inspelen en experimenteren zijn de belangrijke doelen van deze oefening. ( de leerlingen kunnen dit ook zelfstandig doen) 
  • Tussenstop 4: Bij stap 10 van de stappenplan mogen jullie mailen bij vragen of opmerkingen naar info@tessakortenbach.nl daarnaast mogen jullie het onderstaande motivatie filmpje kijken, hoever zijn jullie met jullie voorstelling? 
  • Tussenstop 5: Tessa komt live in de klas om jullie te coachen met het professionaliseren van jullie voorstelling. Tessa geeft tips over houding, beweging, samenspel, stemgebruik en expressief voorlezen. Daarnaast kijken we naar het interactieve deel van de voorstelling. Krijgt jullie publiek voldoende kans om mee te doen? 
  • Eindbestemming: De voorstelling van groep 5 wordt gespeeld voor groep 1, De voorstelling van groep 6 wordt gespeeld voor groep 2, de voorstelling van groep 7 wordt gespeeld voor groep 3, de voorstelling van groep 8 wordt gespeeld voor groep 4.

Filmpjes 

Werken aan expressieve vaardigheden

Motivatie speech 

Neem direct contact met me op!

Naam*
E-mail*
0 of 350

© 2022,  Tessa Totaaltheater    I       I