Bewegingsliedje – Pattern- inclusief lesideeën

Bewegingsliedje – Pattern- inclusief lesideeën



Liedje patronen – Pattern
Omdat ik het geweldig vind dat kinderen op school lekker zingen en dansen, ontwikkel ik  lessen en liedjes speciaal voor het basisonderwijs. Leerkrachten vertellen me vaak dat ze het liefst makkelijke vormen gebruiken omdat ze gewoonweg niet goed zijn in zingen en/of dansen. Ik probeer hierop in te spelen en daarom liedjes te ontwikkelen die simpel te gebruiken zijn, lekker in het gehoor liggen en waar je makkelijk op kan bewegen. Ik zou het geweldig vinden als jullie de lessen zoveel mogelijk delen! Je kunt er namelijk zoveel kinderen ( en collega’s) blij mee maken.
Ik heb deze les uitgevoerd in de onderbouw en de middenbouw. Alle kinderen hebben ervan genoten. De onderbouw richt zich meer op het zingen en dansen. De middenbouw ziet ook de patronen in het liedje en willen graag experimenteren met patronen in meerdere kunstvormen.
Tijdens deze les leren jullie een liedje dat vol patronen zit. Wanneer je alles zingt en daarna uitvoert wat je hebt gezongen heb je al een prachtig patroon gemaakt. Je kunt dit liedje gebruiken om met je klas de Engelse taal te oefenen maar dit liedje is ook prachtig te gebruiken voor een voorstelling. Het afwisselend zingen en dansen maakt een mooi eindresultaat.
muziek: Ingezongen en karaoke versie – Pattern
Les opbouw:
Beluister samen de tekst van het liedje. Het zou heel leuk zijn om er afbeeldingen bij te zoeken ( lopen, cirkel, marcheren, streep, dansen, cirkel, springen, vierkant, kruipen, cirkel.) Terwijl de muziek draait laat je bij elk hoofdstuk de juiste afbeelding zien. Wanneer je dit achter elkaar plaatst en steeds weer herhaald is dit ook weer een patroon.
Muziek: Pattern ingezongen en karaoke
We walk to a cirkle
Together together
We walk to a cirkle together all around
( loop na het zingen samen naar een mooie kring)
We march to a line up
A line up a line up
We march to a line up
Together on the line
( marcheer na het zingen allemaal naar een strakke rij naast elkaar…tip bij grote klas…teken een paar strepen op de vloer) 
We dance to a cirkle
Together together
We dance to a cirkle together all around
(dans na het zingen allemaal weer naar een kring, swing lekker los) 
We jump to a nice square
The four of us the four of us
We jump to a nice square
In a square with four
( spring na het zingen naar groepjes van 4, geen elkaar de hand en probeer samen een vierkant te maken)
(Kruip in het laatste couplet terwijl je zingt naar een kring…dus niet op het instrumentale stuk maar terwijl je zingt)
We crawl to a cirkle
Together together
We crawl to a cirkle together all around
Vertalen:
Wat hebben we gehoord? Leg samen de afbeeldingen op de juiste volgorde.
Bewegen:
Je hebt vast na elk coupletje een instrumentaal stuk gehoord, voer nu op het instrumentale stuk uit wat je zojuist hebt gehoord. ( dus we wisselen zingen en bewegen/ dansen af)
zingen:
Zing samen de tekst een aantal keer mee.
Experimenteren
Laat de ene groep zingen en de andere groep bewegen, draai daarna om. Zien jullie mooie dingen? Kunnen jullie nog iets toevoegen? Misschien een mooie gezichtsuitdrukking?
extra experiment: Hebben de kinderen misschien nog een andere leuke vorm om een coupletje te verzinnen ? Bijvoorbeeld sluipen naar een hoekje, of op de tenen naar de banken. Of springen naar een driehoek.
Verdieping
Teken het patroon van het liedje, je mag helemaal zelf weten hoe! Er ontstaan geweldige patronen. Het is geweldig om te zien hoe kinderen zelf een patroon horen, zien en creëren. ( Het onderstaand patroon is ontwikkeld door Sofie 6 jaar)
..0..0..0..0 11-11-11-11- $0$0$0$0 “#”#”#”# _0_0_0_0

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *