Spannende theateroefening middenbouw

Spannende theateroefening middenbouw


Een theateroefening met flexibel avontuur
Deze theateroefening is hartstikke leuk om te doen! Deze oefening is een onderdeel uit de thema les avonturiers. Binnen deze les kunnen de kinderen meedoen met dans, theater en stemoefeningen vol spanning en avontuur.
Opdracht: Een theateroefening met een flexibel avontuur. Jullie zitten tijdens een geweldig schoolreisje opgesloten in een museum.  Waarom hebben jullie je dan ook voor de  grap verstopt? De security is weg, deuren zitten op slot…behalve 1 deur aan de overkant van de zaal.  jullie willen natuurlijk zonder problemen deze museumzaal verlaten. Er is maar 1 probleem: door de hele zaal zitten verborgen laserstralen ( alarm). Deze laserstralen kan alleen de voorste van de groep zien….oei het is erg lastig, je moet er onderdoor, overheen, kruipen, koprol, radslag …let goed op de voorste, jullie leider!  Kunnen jullie de zaal verlaten zonder dat het alarm afgaat? De muziek gaat aan en succes!
Praktisch: Verdeel de klas in groepjes van ongeveer 5.  Om de beurt zullen ze de opdracht uitvoeren. Er zitten dus steeds kinderen aan de kant te observeren. Deze groep kun je de taak geven van ‘alarm zijn’ ( een geluid maken als iemand de laserstraal aanraakt) maar ik zou er zelf voor kiezen om dit, zeker in het begin, niet te doen. Juist de ruimte geven voor ‘fouten maken’ zal de groep verder brengen in beweging. Ze zullen meer durven uit te proberen en risico’s te nemen.
Doel: Inspelen en samenwerken, Observeren en volgen/nadoen. De kinderen leren tijdens deze oefening hun lichaam in te zetten en hun bewegingen zorgvuldig te kiezen. Lichaamsbeheersing is een groot doel van deze oefening. Tevens komen ze spelenderwijs  in contact met divers lichaamsgebruik en lichaamstaal. Zo wordt iedereen eigenlijk uitgedaagd om hun lichaam op andere manieren te bewegen.
Ook binnen de sociale en persoonlijke ontwikkeling zie je hier gave momenten ontstaan. Kinderen helpen elkaar, houden elkaar in de gaten. Door het belevingsverhaal zijn ze zeer geconcentreerd, super werkt dit! Ik heb kinderen gezien die tijdens deze oefening hun onzekerheid ‘vergeten’ en helemaal opgaan in de beweging en samenwerking. Durven, fouten mogen maken en fysieke risico’s nemen vind ik heel belangrijk, dit zal in deze oefening dus veel aandacht mogen krijgen. Stimuleer vooral het nemen van risico’s. Want heel belangrijk om mee te geven voor de rest van je leven: Als je aarzelt, groeit je angst; als je waagt, groeit je moed!
 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *